פוסט שנמחק
לספקטרום
האוטיסטי יש מגוון רחב של מצבי אוטיזם אחד מהם תסמונת אספרגר. יש גם PDD-NOS וכן אוטיזם קלסי. תסמונת אספרגר הינה שונות נוירולוגית בקשת
האוטיזם. בתסמונת זו יש קשיים בתקשורת לא מילולית כגון, הבנת סיטואציות חברתיות,
הבנת הבעות פנים ,הבנת קודים חברתיים וכיוצא בזה.התקשורת המילולוית תקינה ומתחילים
לדבר בד"כ בזמן. זו לא בולט כמו אוטיזם קלסי או PDD. התסמונת הינה בציר ה- PDD. אספגרים רוצים חברה אבל לא יודעים איך להתחבר. האינטילגנציה
לפחות ממוצעת. אנשים אלו נראים רגילים אבל מוזרים או תמהוניים, בשל הבעיות
הנ"ל הדביקו להם כינויים כמו יורמים , חוסרי טקט.
מה שמרגיז אותי שאנשים רוצים לכפות התנהגות נורמטיבית על אוטיסטים . צריך לשנות את
הסביבה לאוטיסט ואל את האוטיסט לסביבה . דווקא מדריכים אוטיסטים רואים באוטיסטים
בעלי הפרעה שצריך לתקנה ובכך פוגעים באוטיסט במקום לעזור לו .בהרבה מיקרים הדרך
לגיהנום של הא"סים עוברת דרך כוונות טובות של נ"טים ללא ידע מספיק על
המיגוון המוחי.לצערי התנסתי בזה . אנשים כמו עובדים סוצאליים לא בהכרח מבנים טוב
מה זה הספקטרום האוטיסטי ולכן גם כשהם רוצים לעזור הם בעצם פוגעים באוטיסטים
.
אוטיסטים לא
בהכרח מפגרים . לפי ויקיפדיה : " קשה מאוד לערוך בחינת IQ לאנשים עם אוטיזם קלאסי בשל ההתנהגות החזרתית והכפייתית שלהם
אולם מומחים מעריכים שאין קשר בין מנת המשכל לבין הלקות באוטיזם קלאסי. זאת אומרת
שהתפלגות הIQ באוכלוסייה
הכללית די דומה להתפלגות הIQ באוכלוסיית הלוקים באוטיזם קלאסי." לפי המאמר אוטיסטים ואינטיליגנציה
" .
יש נושא אחד שבו
רוב האוטיסטים נראים לאחרים במיוחד לפסיכולוגים גרוע יותר ממה שהם
באמת, וזהו מידת האינטיליגנציה שלהם. לא אתחיל לכנס לכל התחום של מהות
האינטליגנציה, והאם ישנם סוגים שונים של אינטליגנציה כמו אינטילגנציה רגשית או
חברתית. אני רוצה לדבר על מבחני אינטליגנציה סטנדרטיים, או בעיקר
למדידה שלהם. אני אתרכז במבחן ווקסלר, הידוע יותר בשם מבחן IQ."מבחן IQ מורכב מ-12 עד 14 תתי מבחנים הבודקים כישורים שונים כמו
יכולת מילולית, יכולת מתמטית, הבנת הנקרא ועוד. מבחן כזה מציב שתי בעיות מרכזיות
לאוטיסטים: העברה של מבחן IQאורכת שעות, ולאוטיסטים יש בעיית קשב חמורה שמקשה עליהם להתרכז
לפרק זמן ארוך כל כך. בעייה כזו יכולה להיפתר אם לאוטיסטים ינתנו הפסקות גדולות
בין תת מבחן אחד למשנהו. אלא שזה לא יפתור את הבעייה השנייה והיותר מרכזית:
לאוטיסטים יש בעייה באינטרקציה עם אנשים אחרים, ורובם חשים מאוד שלא בנוח עם
אינטרקציה כזו, לכן לא משתפים פעולה עם הבוחן. מכיוון שהמבחן מחייב אינטרקציה בין
הבוחן לנבחן, ביצוע המשימות השונות הוא ממש קשה עבורם. לא פלא ששלושה רבעים
מהילדים האוטיסטים מקבלים ציונים כל כך נמוכים במבחן IQ שמסווגים אותם כבעלי פיגור שכלי.
לאחרונה, מדענים
מנסים להתמודד עם בעיית התנאים הלא הוגנים במבחני אינטליגנציה לאוטיסטים, ומחפשים
דרכים יצירתיות והוגנות יותר למדוד אותה. מישל דאוסון, אוטיסטית בעצמה, חוקרת, ואקטיביסטית למען זכווית האוטיסטים,
פועלת נמרצות כנגד אפליות אוטיסטים במחקרים מדעיים. היא טוענת שמבחני IQ לאוטיסטים, הם כמו מבחן אינטליגנציה לעיוורים שמבקש מהם לעבד
מידע חזותי.
דאוסון, יחד עם
עמיתים אחרים, ניסו למדוד אינטיליגנציה של ילדים אוטיסטים בשיטות אחרות, שיטות שלא
מערבות שום אינטרקציה, או אינטרקציה מינימלית, בין הבוחן לנבחן. באופן כללי,
המבחנים שנבדקו כוללים מבחני נייר ועיפרון שלא דורשים שום הכוונה או תשובות בעל פה
כמו שקיימים במבחני הIQ המסורתיים.
הילדים האוטיסטים שנבחנו בצורה הזו הראו שיפור ניכר בהשוואה למבחן IQשעשו לפני כן והיוו את הבסיס להשוואה. המבחנים החדשים הראו
שהאינטליגנציה של הילדים הייתה בממוצע בסביבות האחוזון ה-30, שנמצאת על הטווח של
אינטגילנציה מעט מתחת לממוצע, אבל נחשבת לנורמלית בהחלט. היו אוטיסטים ששיפרו את
הציון שלהם בצורה ניכרת.אצל אנשים רגילים שאינם אוטיסטים, הציונים דומים ואינם
משתנים כאשר מעבירים להם את שני הסוגים השונים של המבחנים.
הביקורת של
דאוסון על מבחני האינטלינציה הסטדנרטיים היא שמבחןIQ קלאסי בודק מה שנקרא אינטליגנציה גבישית, בעוד שהמבחנים
האחרים בודקים אינטליגנציה נוזלית .אינטיליגנציה גבישית בודקת מה שכבר למדת, בעוד
אינטיליגנציה נוזלית מתמקדת ביכולת ללמוד, היכולת לפתור ולהתמודד עם בעיות לא
מוכרות וכו'. ככזו, לפי דעת חוקרים מסוימים, היא מייצגת בצורה נאותה יותר את מושג
האינטליגנציה כפי שהוא צריך להיות". המקור כאן
אוטיזם אינו מחלה
אלא שונות נוירולוגית . אוטיסטים פשוט חושבים אחרת , רואים אחרת את העולם,מבינים
אחרת, מקבלים אחרת את העולם מסביב. גם אם הם בעלי יכולת קוגניטיבית גבוהה, וכן
יכולת שפתית טובה מאוד.
אני מכינה סירטונים
מתמונות משפחתיות ומסרטי וולט דיסני
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה